Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia

ISSN 1337-8481   Dnes je 18. 3. 2020, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Vrazda novinára a jeho priatelky nesmie zostat zabudnuta
Označenie inzercie
Wifina - internetove pripojenie pre verejnost
RubrikyRubriky
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
EXPEDICIA BALKAN 2014
Sherlock Holmes
Lekáreň
Údaje o lekárskej službe na dnešný deň nie sú dostupné.

Kino Nova
Múzeum Sereď
Farnosť Sereď
Historické fotografie
Sereď
Linky
Videá

Za Polárny kruh na VW, časť 7: Rybačij

226 Nemecký mys: najsevernejší cíp Rybačij, najsevernejšieho bodu európskeho Ruska.

Dominika Hajdu |  Pred obedom sme vyrazili z Kildinstroju naspäť do Murmansku, aby sme ochutnali pravý ruský šašlík, našli lepší internet a nakúpili zásoby, keďže sme mali v pláne nasledujúce dni stráviť na polostrovoch Srednij a Rybačij, odľahlé, civilistami neobývané časti severu. Na Lukášovo odporučenie sme zašli do sympatickej reštaurácie na kopci, kde sme si objednali tradičné ruské špeciality- bravčový šašlík (vegetariánka Kala rybací z grebačky), boršč a uchu (rybacia polievka) s blinami (ruské palacinky) s kaviárom. Vždy sa snažíme variť si sami, skúšať miestne suroviny a z nich potom variť aj tradičné jedlá, ale nikdy neodoláme tomu ísť do miestnej reštaurácie ochutnať, ako to má všetko naozaj chutiť. Po trochu drahom, ale naozaj dobrom obede sme sa išli pozrieť na jednu z najväčších atrakcií Murmansku- atómový ľadoborec Lenin. Po troche blúdenia sme prišli k prístavu a toto obrovské plávajúce múzeum tam zrazu nebolo. Nevieme, kam a prečo ho odplavili a hlavne kde ho ukotvili tak, že neobmedzil pohyb v prístave, ale tak sme si aspoň spravili fotku pri lodi na veľkom plagáte na múre oproti a vyrazili nakúpiť zásoby. Všade, kde sme sa skúšali pripojiť na net, to bolo horšie a horšie. Dokonca v stredisku, kde sme včera čo-to vybavili, sa už nešlo pripojiť vôbec.

Denný rytmus tu máme úplne posunutý. Chodíme spať okolo 2-3tej v noci, vstávame medzi desiatou a jedenástou, čiže obedujeme tak o tretej a večeru máme okolo polnoci. Takže bolo už asi šesť hodín, keď sme naozaj potrebovali vyraziť smerom na Rybačij. Neboli sme si úplne istí, či nás tam pustia, po neúspechu pred Severomorskom. Do toho nám ešte majiteľ cestovnej kancelárie na Kole, ktorého sme stretli pri Kuzomeni, oznámil, že Rybačij je uzavretý, že tam sa dostaneme len so špeciálnym povolením, ktoré vybavujú napríklad oni, jedna hubárka nám zase odporučila ísť sa registrovať na veliteľstvo pohraničného vojska, ževraj nám musia niekoho prideliť. Ak sme správne pochopili. Lenže v sobotu večer samozrejme žiadna kancelária otvorená nebola. Pred posledným obchodom sme stretli 'expedičáka' z Jekaterinburgu, ktorý nás konečne potešil. Práve sa odtiaľ spokojne vrátil a na mape horlivo ukazoval miesta, ktoré máme vidieť. Tak sme sa spokojne vydali na severozápad k polostrovom. Cestou sme sa ešte zastavili pri obrovskom pamätníku padlým vojakom. Všetky ruské autá trúbili, keď prechádzali okolo. Súčasťou pamätníka bol ťažký tank Josif Stalin na podstavci, ktorý bol z ideologických dôvodov nasadzovaný do prvých línii v posledných fázach Druhej svetovej vojny.

Asi za hodinu a pol sme dorazili k malému vojenskému checkpointu s dvoma mladými vojakmi. Dali sme im pasy, Lukáša si vzali so sebou do búdky a už sme len napäto čakali, čo bude. Po desiatich minútach vyšiel vysmiaty s pasmi von, otvorili závoru a mohli sme slobodne pokračovať k cieľu našej expedície- najsevernejší bod európskeho Ruska, polostrov Rybačij. Plynule sme prešli ma prašnú šotolinu, ktorá sa za ten čas pre Kalu a Maťa stala obľúbeným "uspávadlom" a veľmi pomalým tempom sme prichádzali na Srednij, obklopení lesom, pozdĺž údolia rieky Titovka, kde sa nám otvárali nádherné pohľady na čistú prírodu severnej tajgy. Postupne sme sa dostali do kamenistých hôr, kde už boli len zakrpatené kríčky, skaly a veeľa malých riečok a jazier. Po dvoch hodinách prechádzania rozbitým terénom sme konečne uvideli Barentsovo more, súčasť Severného ľadového oceánu. Dostali sme sa na Srednij, prvý polostrov. Oproti nám sa ťahala veľká pláž a z diaľky sme videli, že tam už niekto kempuje. Ako sme sa približovali, začali sme rozoznávať, že ten "niekto" je vojenský tábor. Tak sme ho obišli a chceli nájsť cestičku k pláži, keď sme narazili na asi 20 odparkovaných samohybných diel, vojenských nákladiakov a transporterov. Samozrejme sme nenápadne prešli okolo nich, ešte nenápadnejšie si ich odfotili a vyšli na pláž. More bolo úplne pokojné a čisté, len strašne studené. Usalašili sme sa do auta, lebo vonku už strašne fúkalo a z okna sledovali sem-tam prechádzajúce strašne hlučné samohybné delá. Na večeru sme zjedli posúch s klasickou miestnou prílohou- smotana a kôpor, a po tradičných 1-2 pivách sme si konečne ľahli spať.

Ráno sme plní očakavánia vyrazili na Rybačij. Na mape to vôbec nevyzeralo ďaleko, ale nemali sme predstavu, aké cesty nás čakajú. Po chvíli sme úzkym prepojením medzi dvoma polostrovni prešli na polostrov. Okolo nás sa začali objavovať všelijaké opustené budovy a odhodené hrdzavé kusy. Prevrátené lode, časti auta a iné neidentifikovateľné predmety sa len tak povaľovali popri ceste. Tá bola najskôr celkom prekvapivo rovná, len prašná a kamenistá, nič špeciálne na miestne pomery. Išli sme priamo na najsevernejší bod- Nemecký mys, na ktorý viedla cesta západným pobrežím polostrova. Celý čas sme pozorovali zvláštne pokojnú vodu otvoreného oceánu. Ako sme sa dostávali ďalej, cesta bola stále rozmanitejšia. Buď sme prechádzali veľké cez kamene, alebo cez pláž, alebo nás na najdlhšom úseku čakala absolútne hrboľatá cesta s brodmi. Oproti nám prešlo zopár 'expedičákov', inak nám z áut kývali vojaci. Aj tu bolo evidentne dlho sucho, v drvivej väčšine sme vôbec nemuseli využívať obchádzky okolo brodov a mohli prechádzať cez vody. Tentoraz sme našťastie nezastali, nič nám neblikalo, ani nesvietilo.

Ako sme sa blížili k cípu, zbadali sme akoby malú dedinku, ktorá vyzerala osídlene. Boli sme už hrozne hladní a dúfali sme, že v tom modrom domčeku pri vode bude nejaký rybár, čo nám za pár rubľov predá rybu alebo ešte lepšie kraba. Ale už na začiatku, viditeľná z dostatočnej diaľky, bola závora. Nachádzali sa tam iba ubytovne pre vojakov, staré odstavené rádiolokátory a náklaďáky. Ale tak mali tam aj malé futbalové ihrisko, nech sa na tom konci sveta uprostred ničoho úplne neunudia. Rybár nám teda nevyšiel, tak sme pokračovali ďalej na sever. V diaľke pred nami, presne naším smerom, sa začali črtať veľké biele gule - radary. Opatrne sme sa približovali, dúfajúc, že budeme môcť prejsť okolo až na cíp, že nás neotočia, keď už sme tak blízko. Cesta išla tesne vedľa plotu s ostnatými drátmi s veľkými zákazovými tabuľami, z pravej strany sme zase obchádzali osvetlený heliport. Prešli sme až nakoniec. Cesta končila pri zákaze vjazdu, ktorý viedol k veľkému majáku a pár domčekom. Zišli sme bližšie k moru a odparkovali sa na veľkej a príjemne mäkkej ploche (asi) machov. Dosiahli sme svoj cieľ. Boli sme tu, na konci cesty, severnejšie nie je už nič, len topiaci sa severný pól. Bolo krásne, teplo a úplne jasno, pozerali sme sa na žiarivo modré otvorené more. Okolo bola len čistá surová príroda, nad nami pár rozpadnutých domov a v diaľke iba jedno auto s miestnymi rybármi. Na západ od nás bolo vidieť Nórske pobrežie. Všetci sme sa hneď potešili nórskemu signálu, kam sú volania rovnaké ako v rámci EÚ. Hneď sme natešene išli telefonovať domov.

Rybačij je známy aj tým, že cez neho počas Druhej svetovej vojny viedla frontová línia a tiež tým, že tak parkrát zmenil majiteľa z Ruska na Fínsko a naopak. Takže pozdĺž ciest sme nachádzali veľa starých kamenných bunkrov a budov, ktoré boli počas vojny aktívne. Napríklad pri nás sme preskúmali starý maják, kde sme našli ešte posteľ, hnijúce kusy oblečenia a plechovky a plesnivý domček, kde mali kedysi veľké generátory na elektrinu. Na niektorých miestach boli v tráve veľké neprirodzené priehlbiny, až po chvíli nám došlo, že tu boli zákopy. Táto oblasť je dodnes vojensky aktívnou, čo sme si potvrdili vojakmi a zakázanými miestami, aj keď určite menej ako v minulosti, lebo väčšina z techniky, ktorú sme videli, už bola evidentne nepoužívaná.

Po estónskej Nine bolo Rybačij druhým miestom, kde sme chceli stráviť dve noci, takže sme si konečne mohli oddýchnuť. Teda až na to, že o jedenástej sme museli s Lukášom znova sadnúť do auta. Asi v druhej tretine cesty cez Rybačij sme totiž menili baterku. Už vôbec nemala kapacitu a to zrejme nerobilo dobre elektronike motora, akoby nám vypínal plyn a robilo to sekavé pohyby s autom. S motorom vzadu musíme samozrejme vždy vyložiť celý kufor a ako sme veci nakladali naspäť, vo vysokej tráve sme zabudli varič, stoličky a stan. Tak sme si s Lukášom spravili dvojhodinovú otočku po polostrove, aby sme mali kde sedieť a variť. Ale 2 hodiny cesty sú pre nás už zanedbateľné…

Na ohni sme si ugrilovali lososa so zemiakmi a v eufórii sme sedeli pri ohni a pozerali na more. Kúpať sa samozjreme nedalo, lebo bolo strašne studené a k tomu v ňom plávali fialové medúzy s perleťovými vláknami, ktoré sme označili za potenciálne jedovaté. Dokonca tu rástli hríby, ktoré vyzerali naozaj jedlé, ale nemali sme sa koho zodpovedného opýtať (pripitému správcovi majáku, ktorý iba mávol rukou že 'da' sme moc neverili). A rástli zvláštnym spôsobom, vždy jeden hríb tak na 10 metrov štvorcových. Zo všetkých miest tu bola obloha v noci najjasnejšia a keďže sme sa na ďalší deň nikam neponáhľali, veľmi radi sme stratili pojem o čase, chvíľu nič neriešili, len tak boli.

Na druhý deň sme vstali asi naobed, Kala s Maťom išli street art-ovať na starý maják nad nami, aby po nás zanechali nejakú peknú stopu. My sme sa s Lukášom zatiaľ snažili vykoumať, prečo nám nechce naštartovať auto (čo vyzerá tak, že on doťahuje a upravuje veci v motore, ja sedím na vodičskom sedadle a skúšam štartovať). Mysleli sme si, že je to v baterke, nechali sme ju dobyť u správcu majáku, kde sme ževraj akurát vychytali pár hodín, kedy mu išiel generátor, ale v nej to nebolo. Prúd išiel, ale štartér netočil. Našťastie bol Lukášov autoelektrikár na príjme (za čo mu veľmi ďakujeme, lebo tu by nám takto jednoducho asi nikto nepomohol) a poradil mu, nech skúsi poklepať po štartéri. A voilá. Tým, že sme prechádzali cez offroad terén- brody, pasáže plné blata, prašné cesty…, zaniesol sa pastorok štartéru, zasekol sa a nezasunul sa do zotrvačníku. Stačilo oň oprieť kovovú tyč, poklepať po nej sekerou a štartér sa odsekol. Na Nemeckom cípe sme teda ostali dva dni, chceli sme si čo najviac užiť ten pohľad… na druhý deň nás ale čakala dlhá cesta, tak sme museli vstať skoro ráno s plánom dostať sa až za hranice do Fínska. Tri hodiny sme prechádzali iba zhruba 30-kilometrový úsek cesty z Rybačij. A to sme našli "lepšiu" rýchlešiu cestu, označenú hrdzavými tyčami v hrdzavých sudoch, ktoré evidentne slúžili na orientáciu v zime, keď sú všetky cesty zahatané snehom. Prechádzali sme už Srednij-om blízko pláže, kde sme pred 3-ma dňami kempovali a zrazu stál v strede cesty vojenský náklaďák. Hneď ako nás zbadal, uhol sa na okraj "cesty", ale ostal tam stáť. O chvíľu sme už míňali vojakov s nastavenými mínometmi, ktorí evidentne cvične strieľali na kopec oproti, keďže bol plný vypálených miest. Čiže asi im kolegovia dali signál, pekne si počkali, kým prejdeme cez cestu medzi nimi a cieľom paľby a potom pokojne strieľali ďalej.

Už od začiatku nám trochu tečie olej z turba, takže musíme pravidelne po x-kilometroch dolievať. Tu hore to Lukášovi trochu nevyšlo, tak išiel vypýtať od najbližšie kempujúcich Rusov. Tí boli z Jekaterinburgu, čiže mali za sebou približne rovnakú diaľku ako my. Ochotne nám darovali celý svoj olej a boli úplne nadšení, čo za "čudesnoju mašinu" sem prišlo. Boli jedni z mála, ktorí na nás rozprávali trpezlivo pomaly, takže sme sa celkom voľne porozprávali. Keď totižto poväčšine starším ľudom povieme odkiaľ sme, potešia sa, že 'ty panimaješ' a veselo sa rozrozprávajú. Potom sa už iba s prižmúrenými očami pekelne sústredím na ich ústa, aby som pochopila.

Tak sme ešte dve hodiny pokračovali po polostrove, cestou nám zrazu prestal ísť plyn, ale vždy-zachraňujúci-situáciu Lukáš ho vyfúkaním konektoru zase nakopol, na checkpointe nám už len skontrolovali pasy a my sme sa vydali smerom na Murmansk, kde sme mali doplniť posledné zásoby, konečne sa stretnúť s druhou posádkou a vyraziť do Fínska.

- - -

Pôvodne vložený článok sa nachádza na:  http://www.reporter24.sk/clanky/za-polarny-kruh-na-vw-cast-8-rybacij/

Fotogaléria k článku:

226 Pamätník padlým Rusom pár kilometrov od vojenského checkpointu
Popis: Pamätník padlým Rusom pár kilometrov od vojenského checkpointu
226 Cesta pozdĺž rieky Titovka
Popis: Cesta pozdĺž rieky Titovka
226  Pláž na polostrove Srednij, v diaľke vidieť vojenský tábor.
Autor: Dominika Hajdu
Popis: Pláž na polostrove Srednij, v diaľke vidieť vojenský tábor.

Zobraziť všetky fotografie

Popis: Zákopy z Druhej svetovej vojny
226 Rybačij
Popis: Rybačij

226 Bez chladničky Dometic by sme boli stratení. Aj úplne plná jedla na niekoľko dní všetko vychladila.
Autor: Dominika Hajdu
Popis: Bez chladničky Dometic by sme boli stratení. Aj úplne plná jedla na niekoľko dní všetko vychladila.
226 Naše miesto na kemp na Nemeckom myse
Popis: Naše miesto na kemp na Nemeckom myse

Skryť všetky fotografie

Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Optik MORVAY AKCIA

Posledné komentáre
Komentársmutok 11-02-2020 12:40:12:
Tragická dopravná nehoda medzi obcou Šintava a Šoporňa - AKTUALIZOVANÉ
KomentárPolícia Začala trestné stíhanie za zločin v kauze predaja rybníkov v P.Bystrici 08-10-2019 17:02:12:
Sereďskí rybári lovia opäť vo svojom revíri
KomentárPravda je len jedna 03-10-2019 17:26:08:
7. zasadnutie Obecného zastupiteľstva v Dolnej Strede dňa 3.júla 2019
Komentáranabela 26-09-2019 14:01:27:
Adrian Macho sa oficiálne ujal vedenia obce Šoporňa
KomentárSVD1 14-09-2019 20:22:21:
" V hudbe vyjadrujem svoje pocity "
Komentárveru 01-09-2019 17:42:35:
Z času na čas si zafajčil marihuanu, ktorú si sám dopestoval v dome vo Váhovciach
Komentárs.i.n. 30-08-2019 22:01:20:
Pripomeňme si hrdinov Slovenského národného povstania zo Serede
Komentáranonym 30-08-2019 19:54:00:
"Doteraz som sa nedožil výsledku zo strany MsU, poslancov MsZ v Seredi" - píše občan Serede
KomentárMiloš Majko 30-08-2019 12:57:35:
Prípad Jankovská nie je o stanovisku polície či právoplatnom rozsudku. Je o etike a morálke.
KomentárBlablablaha 29-08-2019 13:39:44:
Vláda schválila návrh nového zákona o občianskych preukazoch
Komentárivan 29-08-2019 11:08:33:
Seniorku v Trnave podvodníci nedostali. Legenda "vnuk".
Komentáruž pred 10 rokmi 29-08-2019 05:22:58:
Trnavská župa začína s rekonštrukciu Krajinského mosta v Piešťanoch a úseku cesty Podbranč - Myjava
Komentárteraz je 28-08-2019 08:18:20:
Obžalovanému starostovi Machovi pred prokurátorkou a sudcom do reči veľmi nebolo. Čo sa dozvieme na pojednávaní zajtra?
Komentárto nevymyslíš 27-08-2019 20:32:27:
Ministerka vnútra vymenovala nového prezidenta HaZZ
KomentárBaba Vanga 27-08-2019 17:15:31:
" Takže, aké riešenie sa núka, aby sme neprešľapovali na tej našej povestnej križovatke, kde nám zabíjajú štát ?" - píše Pavol Varga
Komentárpotecha 25-08-2019 13:41:57:
MFK Zvolen - ŠKF iClinic Sereď 0 : 2 (0 : 1)

Na Expediciu - cestovateľský portál
TPX-NET
Zdravotnicke pomocky Nitra
Hrady a zamky
Ericsoft
TransSibírska magistrála - Cestovateľská relácia
Bottom panel

© SeredOnLine.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na SeredOnLine.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.